Veelgestelde Vragen
Hoelang moeten we wachten voor een installatie?
Dit is afhankelijk van de grootorde van het project en levering van de gekozen VELUX producten , maar de gemiddelde doorlooptijd is 4 tot 6 weken na goedkeuring van je offerte. We hebben steeds 350 dakramen & toebehoren op stock.
Moet ik een voorschot betalen?
Bij ons moet je geen voorschot betalen. Wat we wel vragen, is bij het einde van de werken en na de uitleg van de werking van je gekozen VELUX producten het volledige bedrag af te rekenen. Onze installateurs hebben steeds een betaalterminal bij.
Heb ik een vergunning nodig voor het plaatsen of vervangen van een VELUX dakraam?
Voor het vervangen van je oude dakraam heb je geen vergunning nodig.
Voor een nieuwe plaatsing heb je ook geen vergunning nodig, enkel als je hiervoor structurele werken moet uitvoeren. Lees hier onderaan meer over bij 'vergunningen'.
In welke regio's plaatsen jullie VELUX dakramen?
We plaatsen VELUX dakramen over heel Vlaanderen en ook Maastricht (Nederland). Voor een overzicht per postcode kan je ons artikel raadplegen.
Hoe kan ik een offerte aanvragen?
Dit kan telefonisch, via videocall of het invullen van een contactformulier. Of lees ons artikel om te weten wat een dakraam je gaat kosten. Of ontdek onze online VELUX calculator.
Wat zit er allemaal in mijn offerte?
- Advies aan huis
- Installatie van je VELUX producten
- Reinigen van het dakraam
- Alle afval nemen we mee
- kamers laten we borstelschoon achter
- Uitleg van werking en gebruik
- 10 jaar garantie op de installatie
- 25 jaar ervaring in dakramen & toebehoren
Hoe kan ik mijn offerte goedkeuren?
Dit kan op verschillende manieren. Je kan op het moment dat onze adviseur de technische controle bij jou thuis uitvoert akkoord gaan door de offerte te ondertekenen. Je kan dit ook op een later tijdstip digitaal doen. Onze adviseur kan jou hierin begeleiden indien je wenst.
Nemen jullie het afval mee?
We nemen steeds alle afval mee, bij een vervanging ook de oude dakramen. We hebben binnen ons bedrijf een unieke take-back service waarbij we alle afvalstromen optimaliseren. Lees hier meer over in ons artikel. We toveren zelfs nieuwe tafels uit het afvalhout van de oude VELUX dakramen. Lees hier alles over in ons artikel.
Hoelang is mijn offerte geldig?
De offerte is 1 maand geldig na ontvangst.
Wat gebeurt er met mijn goedgekeurde offerte en prijsstijgingen?
Prijsstijgingen na goedkeuring van je offerte zullen NIET doorgerekend worden. Sterker nog: bij ons betaal je geen voorschot, we rekenen pas af na de installatie.
Wat gebeurt er als ik mijn offerte heb goedgekeurd?
Alle producten die niet op stock zijn, worden in bestelling gezet. Van het moment dat je project compleet en intern gecontroleerd is, zal onze planningsverantwoordelijke samen met jou een plaatsingsdatum bespreken en vastleggen. Indien je wenst, kan je vooraf reeds enkele data doorgeven die jou het beste passen of waarop je belet bent. We kunnen dan in de mate van het mogelijke hiermee rekening houden in onze planning. De uiteindelijke plaatsingsdatum wordt steeds per mail bevestigd.
Kan ik een bestelling plaatsen zonder installatie?
Dit kan zeker via onze online webshop dakraamkopen.be. Hou er wel rekening mee dat je geen VELUX productgarantie hebt bij foutieve installatie. Je betaalt steeds 21% BTW als je zelf plaatst, terwijl je slechts 6% BTW betaalt als je de producten laat installeren door een erkend aannemer indien je woning ouder dan 10 jaar is. Bovendien krijg je ook 10 jaar garantie op de installatie. Bespreek dit zeker met onze adviseur als je hier vragen over hebt.
Hoe bereken ik het ideale formaat van mijn VELUX dakraam?
Meet de bewoonbare oppervlakte van de kamer (meet hierbij enkel de ruimte waar je rechtop kan staan). Neem dan 12% extra van de gemeten oppervlakte. Zo kom je bij de ideale glasmaat van je VELUX dakraam uit. Lees meer.
Hoe moet ik het identificatieplaatje van mijn VELUX dakraam lezen?
We hebben voor jou een makkelijke tool ontwikkeld, zodat je snel het identificatieplaatje kan ontleden en het nieuwe formaat kan terugvinden.
Moet ik betalen voor advies aan huis?
Deze service is steeds in de offerte inbegrepen. Onze adviseur staat je bij om de juiste keuze te maken dat binnen jouw budget past en zal steeds ter plaatse een technische opmeting uitvoeren. Boek hier een afspraak in voor advies aan huis.
Wat moet ik doen als er asbest in mijn dak zit?
Indien er tijdens de technische opmeting van onze adviseur twijfel is dat er asbest in je dak verwerkt zit, zullen we steeds een asbestanalyse adviseren. Deze analyse kan je hier aanvragen.
Wat is het grote verschil tussen zelfplaatsing en laten plaatsen?
Het is belangrijk om even na te denken over het zelfplaatsen van je aangekochte VELUX dakramen vooraleer je hieraan begint. Zeker als het gaat om structurele werken aan het dak is het belangrijk dat dit correct gebeurt om de stabiliteit van het dak niet in het gedrang te brengen.
Het grootste verschil is de garantie als je kiest om zelf te plaatsen of om het te laten installeren door een erkend installateur. In het laatste geval geniet je niet enkel van een 10-jarige VELUX productgarantie, maar heb je ook een garantie op waterdichtheid en een correcte plaatsing. Stel gerust al je vragen aan onze adviseur.
Welk VELUX dakraam heb ik?
Wil je te weten komen welk VELUX dakraam je momenteel in je woning hebt? Lees dan zeker volgend blog artikel en je zal het meteen te weten komen.
Asbest op je dak en het plaatsen van een VELUX dakraam?
Het is mogelijk maar lees zeker even alles door in ons blog artikel.
Hoe kan ik mijn dakraam beveiligen tegen inbraak?
In ons artikel lees je alles over hoe je jouw VELUX dakraam nog beter kan beveiligen tegen inbraak.
Wanneer komen jullie mijn dakramen plaatsen?
Dit is afhankelijk van de leveringen van VELUX Denemarken. We hebben zelf een ruime voorraad aan standaard VELUX producten. De gemiddelde doorlooptijd van bestelling tot uitvoering zit tussen de 4 à 6 weken. In noodgevallen bijvoorbeeld bij stormschade kan er een spoedinterventie plaatsvinden. Stel gerust deze vraag aan onze dienst na-verkoop op het nummer 0800 80 888.
Plaatsen jullie ook in het weekend?
Dit kan bij noodsituaties steeds in overleg met onze planningsverantwoordelijke en de zaakvoerder. Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is om onnodige waterschade te voorkomen bij stormschade of om inbraken te voorkomen wanneer het dakraam niet meer sluit. Bel ons op 0800 80 888 en kies planning in het keuzemenu.
Hoelang moeten we wachten voor een installatie?
Dit is afhankelijk van de grootorde van het project en levering van de gekozen VELUX producten, maar de gemiddelde doorlooptijd is 4 tot 6 weken na goedkeuring van je offerte. We hebben steeds 350 dakramen & toebehoren op stock. Indien jouw bestelde producten in voorraad zijn, kan deze wachttijd korter zijn.
Kan ik mijn bestelling annuleren?
Elke verkoop is een contract. Voor de wet is er sprake van een contract zodra jij en de verkoper het eens zijn over het goed of de dienst en over de prijs. Bij een verkoop aan huis is er een herroepingsrecht van 7 dagen van toepassing.
Hoe kan ik de planningsdienst het best bereiken?
Dit kan steeds tijdens de kantooruren. Bel ons op 0800 80 888 en kies "planning" in het keuzemenu.
Ben ik verplicht om parkeerruimte te voorzien?
Dat ben je niet verplicht. In de meeste gevallen is er op de oprit van de woning voldoende plaats om onze camionette (4.5 meter) en werkmateriaal veilig te installeren. Indien er toch niet voldoende parkeerplaats bij de woning beschikbaar is en deze dient aangevraagd te worden, weten we uit ervaring dat een eigenaar sneller, goedkoper en met minder rompslomp een vergunning kan krijgen bij de gemeente dan een bedrijf. Eventuele kosten hierrond zijn niet opgenomen in onze offerte. Om de werken vlot te laten verlopen, is het aangewezen om de parkeermogelijkheden tijdig met onze adviseur en/of planningsverantwoordelijke te bespreken.
Wat gebeurt er als het regent?
We kijken steeds de dag zelf naar buienradar en houden je als klant mee op de hoogte moest de installatie kunnen doorgaan. Onze installateurs hebben steeds ook een opblaasbare tent bij moest er een regenbui komen tijdens de installatie.
Moet ik iets doen ter voorbereiding van de plaatsing?
Uiteraard wens je een zo vlot mogelijke plaatsing. Hiervoor vragen we je om voldoende werkruimte vrij te maken op de plaats van de installatie. Je voorziet best 3 tot 4m². We streven ernaar om de werken proper te laten verlopen en ruimen dan ook op na plaatsing. Toch is het mogelijk dat er stof vrijkomt tijdens de installatie. Je kan nabije voorwerpen of meubelen eventueel afdekken om deze te beschermen.
Hoelang duurt het voor de plaatsing van een dakraam?
Dit is afhankelijk van meerdere factoren, maar gemiddeld duurt de installatie van een dakraam 1 uur tot 4 uur per dakraam. Bij de bevestiging van de installatiedatum geven we steeds mee van een ingeschatte duurtijd.
Doen jullie de plaatsing langs buiten of langs binnen?
We zijn erop gericht om elk dakraam langs binnen te installeren. Moest het langs buiten zijn dan werken werken we steeds met een kraan of bouwlift.
Hoelaat beginnen jullie met het plaatsen van de dakramen?
Ons team start steeds 8u bij de klant. Moesten ze vertraging hebben door file zullen onze installateurs je steeds per SMS hierover informeren.
Moet er iemand aanwezig zijn tijdens de plaatsing?
Het is belangrijk voor ons dat je als klant aanwezig bent bij de opstart van de installatie om nog eventueel belangrijke zaken te overlopen. Tijdens de installatie is het geen probleem voor ons dat je boodschappen gaat doen of even weg moet gaan.
Welke soort plaatsingen of detail afwerkingen doen jullie niet?
Afkitten tegen de kozijn van het dakraam en binnenafwerking met silicone. De simpele reden hiervoor is dat je als klant de VELUX product-garantie verliest.
Isolatiewerken rondom het dakraam. Dit soort werken worden meestal uitgevoerd door de stukadoor, omdat ze makkelijk kunnen isoleren tussen het dakraam en de metalstuds. We installeren geen dakramen in daken die bestaan uit metalen platen, stro, roofing singles, staande naad en een dak over dak systeem.
Isolatiewerken rondom het dakraam. Dit soort werken worden meestal uitgevoerd door de stukadoor, omdat ze makkelijk kunnen isoleren tussen het dakraam en de metalstuds. We installeren geen dakramen in daken die bestaan uit metalen platen, stro, roofing singles, staande naad en een dak over dak systeem.
Is het mogelijk om een muggengaas te plaatsen op mijn VELUX?
Het is zeker mogelijk om een muggengaas te plaatsen voor jouw VELUX. Een muggengaas kan je plaatsen op de binnenafwerking.
Lees in ons blog artikel ook 8 tips waarmee je muggen te slim af kan zijn.
Kan je een dakraam plaatsen of vervangen als er zonnepanelen op mijn dak liggen?
In de eerste plaats gaan we dit altijd samen bekijken met de adviseur aan huis. Nu om de garantie niet te verliezen van de PV-installatie is het aan te raden om dit in overleg met firma die de zonnepanelen heeft geplaatst te laten verplaatsen/losmaken. Indien garantie niet meer van toepassing is, kunnen we zeker verder helpen. Bespreek dit zeker met je VELUX adviseur.
Welke betaalmethodes zijn er?
Je kan met de bankkaart betalen via een de betaalterminal die onze installateurs steeds bij hebben zowel debit als credit. Je kan ook met een renovatielening betalen, we vragen wel een betalingsbevestiging van de bank op het einde van de werken. Er kan contant betaald worden tot het wettelijke maximum, vraag dit zeker na bij je bank.
Moet ik een voorschot betalen?
Bij ons moet je geen voorschot betalen. Wat we wel vragen is bij het einde van de werken en na de uitleg van de werking van je VELUX producten af te rekenen. Onze installateurs hebben steeds een betaalterminal bij.
Wanneer moet ik betalen?
Bij dit bedrijf moet je nooit iets op voorhand betalen. We rekenen steeds af op het einde van de werken.
Van welke kortingen of premies kan ik genieten?
Er zijn regelmatig VELUX cashback acties en we helpen je hier graag mee om deze aan te vragen.
Jaarlijks herziet de overheid het premiestelsel en past dit aan waar nodig. Sinds 2018 is het zo dat enkel bij het vervangen van een bestaand VELUX dakraam door een VELUX dakraam met 3-dubbele beglazing een premie kan bekomen worden.
Hierbij kan je rekenen op 10€/m² beglazing. Indien je echter je bestaande ramen vervangt door 3-dubbel glas in combinatie met het plaatsen van muurisolatie, kan dit bedrag oplopen tot 60€/m² met een maximum van 2100€. Het gaat hierbij over woningen die aangesloten zijn op het elektriciteitsnetwerk voor 1 januari 2006.
Kijk zeker ook even op energiesparen.be.
Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Wanneer we het bedrag op onze rekening hebben ontvangen krijg je automatisch en digitaal het factuur in de mailbox.
Wanneer moet ik 6% of 21% BTW betalen?
Als je renovatie- en/of herstellingswerken aan uw woning laat uitvoeren, kan dat tegen 6 % btw (in plaats van 21 %). Deze fiscaal voordelige maatregel geldt voor renovatie- en herstellingswerken van een privéwoning, op voorwaarde dat:
die uitsluitend wordt gebruikt als privéwoning (of slechts een bijkomstig gedeelte ervan dient om uw beroep uit te oefenen)
die minstens 10 jaar geleden voor het eerst in gebruik werd genomen
de werken rechtstreeks aan de eindgebruiker (eigenaar of huurder) gefactureerd worden
de renovatiewerken werken zijn die betrekking hebben op de woning zelf en die voldoen aan de voorwaarden. Meer informatie vind je hier wat de overheid er over zegt.
Hoe kan ik betalen indien ik een renovatielening heb?
Je kan de goedgekeurde offerte aan je bank voor de werken bezorgen en zullen je helpen rond de uitbetaling na installatie.
Kan ik betalen met ecocheques?
VELUX dakvensters, rolluiken en buitenste zonneschermen, inclusief de plaatsingskost kunnen betaald worden met eco-cheques. Let wel op de geldigheidsduur van je eco-cheques.
Vanaf welk moment is je woning 10 jaar oud?
Een huis wordt als 10 jaar oud beschouwd vanaf de datum dat het werd opgeleverd. Dus om precies te zijn, moet je de maand en het jaar van de oplevering nemen. Als je huis bijvoorbeeld in juni 2014 is opgeleverd, dan wordt het 10 jaar oud in juni 2024.
Heb ik garantie op mijn installatie?
Dit heb je zeker, want als je werken laat uitvoeren door een erkend aannemer is het verplicht door de wet dat je 10 jaar garantie hebt als klant op de uitgevoerde werken.
Wat valt er onder de garantie van Dak Plus?
Dat elke installatie wordt uitgevoerd volgens de technische voorschriften van Buildwise en de producent.
Hoeveel garantie geeft VELUX?
VELUX Belgium geeft 10 jaar garantie op dakramen. Producten die op zonne-energie werken is er 5 jaar garantie. Toebehoren zoals een verduisterend gordijn heb je 3 jaar garantie. Lees alles op hun website.
Hoeveel ervaring hebben jullie als installateurs?
Onze zaakvoerder is ondertussen meer dan 30 jaar gepassioneerd bezig met VELUX producten. Onze teams worden persoonlijk getraind door hem en volgen jaarlijks opleidingen bij VELUX Belgium met de laatste nieuwe plaatsingstechnieken. Daarnaast heeft onze zaakvoerder het opleiding center Roofer at Work opgericht om andere installateurs te voorzien met tips & tricks om een installatie efficiënt en correct te installeren.
Is Dak Plus een erkend VELUX plaatser?
Dak Plus is erkend door VELUX Belgium als installatiebedrijf sinds het jaar 2000 en als Montage Partner voor Nederland sinds 2016.
Is er een interventiekost bij een herstelling onder garantie?
Nee, indien de klacht onder foutieve plaatsing valt, kan de firma Dak Plus geen interventiekosten aan de eindklant doorrekenen. Producten die foutief gebruikt worden volgens de richtlijnen van VELUX door de eindklant en die moeten hersteld worden, zullen steeds in overleg met de dienst na-verkoop hersteld worden.
Wat als Dak Plus mij niet kan verder helpen met een klacht?
Als eindklant heb je steeds de service van VELUX Belgium die samen met hun externe installateurs een bedrijfscharter hebben ondertekend, de interne dienst na-verkoop. Vraag een technieker en tweede mening aan via deze link.
Hoe kan ik de levensduur van mijn VELUX verlengen?
Door regelmatig te ventileren en het dakraam regelmatig te onderhouden zorg je meteen al voor een langere levensduur. Lees zeker ook even ons interessant artikel over verse lucht en daglicht dat boordevol tips en advies zit.
Ik heb een klacht, op welke manier kan ik deze melden?
Problemen zijn er om opgelost te worden. Je kan makkelijk je klacht melden bij onze dienst na verkoop. En zouden we het zelf niet kunnen oplossen, kan je nog steeds op de na-service van VELUX Belgium rekenen. Bel hun direct op het telefoonnummer 010 42 09 09.
Welke Algemene Voorwaarden hanteert Dak Plus?
De algemene voorwaarden kan je makkelijk terug vinden via onze pagina algemene voorwaarden.
Wat zijn de contactgegevens van Dak Plus?
Je kan ons tijdens kantooruren steeds bereiken op 014 55 66 43 of het GRATIS nummer 0800 80 888.
Wat doen jullie met mijn gegevens?
We verwerken je persoonlijke gegevens in ons CRM pakket en verwijderen je gegevens na 10 jaar uit onze database volgens de GDPR wetgeving.
Waar is Dak Plus gevestigd?
Hoe kan ik mij uitschrijven van de nieuwsbrief?
Onderaan de nieuwsbrief staat een uitschrijflink. Als je hierop klikt wordt je uitgeschreven voor de nieuwsbrief en ontvangt je geen promotionele email meer van ons. Je kan dit ook direct doen via onderstaand invulveld:
Hoe kan ik helpen om Dak Plus te laten groeien?
Je kan ons beoordelen op Google review. Je mag altijd meerdere foto's van je project posten op social media en ons taggen met een leuke reactie.
Ik heb condens tussen mijn beglazing, ben ik hiervoor verzekerd?
Brandpolissen komen hier meestal in tussen. We begeleiden je steeds in de opmaak van het dossier en zijn ook erkend door de meeste verzekeringsmaatschappijen. Hou wel rekening met de franchise en dat je polis enkel tussenkomt voor het glasgedeelte. Onze adviseurs helpen je hier graag mee verder.
Mijn dakraam zit vol deuken na een zware hagelbui, ben ik hiervoor verzekerd?
Bij hagelschade kan je ook de brandpolis inschakelen. Vraag hier zeker achter bij je verzekeringsmakelaar. Onze adviseurs staan klaar om je te helpen met de opmaak van het schadedossier.
Met welke verzekeringsmaatschappijen werken jullie?
KBC Verzekeringen - Ethias - AXA Assistance - Engie Electrabel - AG Insurance. Deze verzekeringsmakelaars gebruiken dagdagelijks de online calculator om hun schadedossiers op te maken.
Zit er franchise op mijn goedgekeurde offerte en uitbetaling van de verzekering?
Er zit in de meeste polissen een franchise op de tussenkomt. Vraag hier zeker achter bij je verzekeringsmakelaar. Er zijn maatschappijen die de vervanging van je volledige dakraam mee in rekening nemen en niet enkel de beglazing.
Heb ik een vergunning nodig voor het plaatsen of vervangen van een VELUX dakraam?
Voor het vervangen van je oude dakraam heb je geen vergunning nodig.
Voor een nieuwe plaatsing heb je ook geen vergunning nodig, enkel als je structurele werken hiervoor moet uitvoeren. Meldingen aan de gemeente en plannen opmaak voor structurele aanpassingen vallen steeds onder de aansprakelijkheid van de bouwheer.
Wat zegt de Vlaamse overheid over het plaatsen of vervangen van een VELUX dakraam?
De algemene regel:
Kleine onderhoudswerken zijn niet vergunningsplichtig. Stabiliteitswerken zijn in vele gevallen wel meldingsplichtig. Bij stabiliteitswerken aan de voorgevel heb je steeds een vergunning nodig. De gemeentes zelf kunnen strengere voorschriften uitvaardigen dan de algemene regels die op Vlaams niveau gelden. Neem dus zeker even contact op met jouw gemeente als je wil zeker zijn of jouw project een vergunning of melding nodig heeft.
Vrijstelling:
Onderhoudswerken zijn niet vergunningsplichtig.
Wanneer je een verouderd dakvenster laat vervangen door een dakvenster van dezelfde afmetingen, geniet je dus sowieso van een vrijstelling.
Meldingsplicht:
Handelingen zonder stabiliteitswerken en zonder wijziging van het fysiek bouwvolume aan de zijgevels, achtergevel en daken kunnen meldingsplichtig zijn. Het plaatsen van een nieuw dakvenster kan dus meldingsplicht hebben.
Vergunning:
Wanneer er structurele werken worden uitgevoerd aan de woning, zoals het doorzagen van gordingen, dient er wel een vergunning te worden aangevraagd. Meer info krijg je bij jouw gemeente.
Heb ik een architect nodig?
Voor werken waarvoor een vergunning voor stedenbouwkundige handelingen nodig is, is in principe ook de medewerking van een architect verplicht.
Als voor een meldingsplichtige ingreep constructieve ingrepen aan de bestaande woning nodig zijn (zoals bijvoorbeeld het maken van nieuwe gevelopeningen, of openingen in dragende muren), dan moet een architect betrokken zijn bij de opstelling van het meldingsdossier.
Volgens het Besluit van de Vlaamse Regering zijn volgende handelingen vrijgesteld van de medewerking van de architect:
-aanbrengen van dakvensters in het dakvlak;
-aanbrengen van dakuitbouwen over maximaal één vierde van de dakoppervlakte.
Alle informatie vind je terug op de website van de overheid en bij jouw gemeente- of stadsbestuur.
Heb ik een vergunning nodig voor een VELUX dakkapel?
Voor een dakkappel heb je steeds een vergunning nodig en een architect nodig. We kunnen je hierbij zeker mee helpen, vraag het aan onze adviseur.
Heb ik een architect nodig?
Voor werken waarvoor een vergunning voor stedenbouwkundige handelingen nodig is, is in principe ook de medewerking van een architect verplicht.
Als voor een meldingsplichtige ingreep constructieve ingrepen aan de bestaande woning nodig zijn (zoals bijvoorbeeld het maken van nieuwe gevelopeningen, of openingen in dragende muren), dan moet een architect betrokken zijn bij de opstelling van het meldingsdossier.
Volgens het Besluit van de Vlaamse Regering zijn volgende handelingen vrijgesteld van de medewerking van de architect:
- aanbrengen van dakvensters in het dakvlak;
- aanbrengen van dakuitbouwen over maximaal één vierde van de dakoppervlakte.
Over Dak Plus
"Bij Dak Plus kan je terecht voor advies over het installeren en vervangen van VELUX dakramen & toebehoren. We monteren over heel Vlaanderen en Zuid-Nederland als erkend VELUX expert. Onze daglichtadviseur staat steeds klaar om jouw vragen te beantwoorden."